סינית אני מדבר אליך

53313124_wa


"תודה זה : שיאה, שיאה."
אני זה : הואה.
אתה זה: ני…כן זה:…."
"מה אתה עושה?"
"לומד סינית"
"מקסים, כל הכבוד…"
בשיחה אקראית עם אחד האבות, עובד הייטק שמטזז כל היום בין עבודה לטיפול בילדים, השתעשנו ברעיון, שכדאי שהילדים ילמדו סינית, כאמצעי תקשורת בעתיד הקרוב מאד. שימוש בשפה המדוברת ביותר בעולם. טוב, לא בכל המקומות, אבל אם סופרים כמה דוברי סינית בעולם וכמה דוברי שפות אחרות, אפשר להבין שיש יותר דוברי סינית במקומות מסויימים. 
והנה, תוך ימים ספורים הילד מופיע עם רשימת מילים ראשונות.
אני ממשיכה להציק בשאלות:

"למה אתה לומד סינית?"
"בגלל מגדל בבל".
"בגלל מגדל בבל??" עשיתי עצמי כלא מבינה.
"כן!" ענה והמשיך לקרוא בריכוז את המילה הבאה. "אני צריך ללמוד בעל פה את רשימת המילים האלו עד סוף חנוכה" ענה ברצינות גמורה, במאמץ רב לדייק בתנועותיו וברעד קל. מן רעד של אנשים העוסקים במשהו, שלא כל כך בנוי לשרירים שלהם, אבל הם עושים מאמצים רבים, כי הם רוצים להיות בסדר והכי טובים שיש.
הבטתי עליו וניסיתי להלביש את הרצינות וההתכוונות שלו על ילד אחר בסביבה. 'אין-מצב', על אף אחד זה לא היה עובד. הוא לא מרחם על עצמו, הוא משתוקק לצאת לחצר ולשחק כדור-רגל עם שאר הבנים, שמחויבויות למינהן נמחקות בשנייה, ברגע שרואים משהו עגול וקופצני. אבל הוא לא יצא עד שלא יעבור על כל עשר המילים החדשות ב'סינית'!
"אתה יכול לספר לי מה קרה במגדל בבל שגורם לך ללמוד סינית?"
"גם נדב לומד".
"סינית?"
"לא, שפה אחרת, ספרדית."
"אהה. ומה קרה במגדל בבל?"
"אני לא כל כך יודע מה קרה במגדל".
"אז למה אתה לומד סינית?"
"אני גם לומד על סין".
"יפה, למה?"
"אמרתי לך, בגלל מגדל בבל!"
"אבל לא הבנתי למה בגלל מגדל בבל, צריך ללמוד סינית".
"גם נדב לומד ספרדית"
"אבל למה?"
"אוף, את לא מבינה, בגלל מגדל בבל".
"אבל מה קרה במגדל בבל, שצריך ללמוד סינית וספרדית?
"לא יודע, בגלל שאנשים מסין באו לבנות את מגדל בבל, אני חושב".
"מסין הגיעו עובדים כדי לבנות את מגדל בבל??"
"לא יודע, אולי מגדל בבל היה בסין".
"ומה עם הספרדית?"
"היו גם פועלים שדיברו ספרדית!"
"אז היו פועלים שדיברו סינית וספרדית".
"כן, וכל אחד בכיתה לומד על שפה אחרת וארץ אחרת".
"למה?"
"כי היו הרבה פועלים שדיברו בכל מיני שפות והם בנו את מגדל בבל"
אני קוראת לנדב ושואלת אותו איזה מילים הוא מכיר בספרדית.
"סי, זה כן".
"נו, זה לא".
הוא שותק ומנסה לדלות עוד משהו מהזיכרון…ואז בשמחה:"בואנוס דיאס זה בוקר טוב" ושוב שתיקה.
"ואיך אומרים לילה טוב?"
"גם בואנוס דיאס". מקווה שזו השאלה האחרונה. הגוף עומד כאן וראש מופנה לאחור ורוצה מאד לחזור לשחק בכדור
"אז בוקר טוב וערב טוב זה אותן מילים?"
"כן…" מהסס.
"למה אתה לומד מילים בספרדית?"
"לא יודע, אבל כל אחד לומד שפה אחרת".
"זה טוב אבל ולמה?"
"עודד קופץ ומסביר לי בסבלנות "אמרתי לך כבר, בגלל מגדל בבל".
"כן, בגלל מגדל בבל" מאשר נדב.
"אבל למה בגלל מגדל בבל?"
"כי היו שם עובדים מכל הארצות שבנו מגדל גבוה גבוה, עד השמיים, יותר מהבתים שיש בתל אביב".
"וזה טוב?"
"….כן".
"ומה עוד אתם יודעים על מגדל בבל?"
"לא יודע, ביום חמישי אנחנו יש מפגש ונדליק חנוכיה ונאכל סופגניות וכל אחד יספר על הארץ שלו ויגיד מילים בשפה שהוא למד".
"למה דווקא ביום חמישי זה, ז.א האם יש קשר בין חנוכה ומגדל בבל?"
"….כן, כשהמכבים נלחמו באנטיוכוס והיוונים אז הם כמעט הרסו את בית המקדש".
"כן, אבל מה הקשר למגדל בבל?"
"אהההה, אז גם מגדל בבל נהרס, אני חושב…". הם הביטו אחד על השני בהתלבטות קלה ואז נדב ענה בהחלטיות "כן, בטוח". עודד אישר בהיסוס, אבל לבסוף בהחלטיות.
"אבל לא הבנתי איך כל האנשים שבנו את מגדל בבל דיברו בהרבה שפות".
אחד מהם נאנח בחוסר סבלנות והשני אחריו.
"תראי, אני אסביר לך שוב, היה צריך לבנות מגדל גבוה, מגדל בבל, והביאו אנשים מכל העולם כדי שיוכלו לבנות אותו מהר, הבנת? ואז דיברו כולם בהרבה שפות, הבנת? ואז אנו לומדים הרבה שפות, הבנת? ואז אנחנו גם לומדים על הארצות שלהם, למשל על סין, מה אורך החומה הסינית ומהי השפה המדוברת ומהי עיר הבירה שלהם וכאלה, את מבינה".
הנהנתי בראשי בכל פעם שנשאלתי אם הבנתי, כמובן שלא. לא בטוח שהם הבינו. אבל מה זה חשוב, העיקר שרצו שניהם לשחק בכדור. 

